Våran Norrlands-roadtrip - Del 1

Alltså denna sommaren<3 Har verkligen haft en av de bättre semestrarna i mitt liv. Enda sen jag var liten bebis har jag rest och varit utomlands med familjen men denna resan var något helt annat. Den var häftig på ett helt annat sätt än vad till exempel New York är. Jag ska försöka få med allt här men inte skriva för mycket så ni tröttnar. Vi börjar med dagen vi bestämde oss för att åka...

På fredagen gick vi på semester och vi hade verkligen inga planer. Sen började vi prata lite om vi inte skulle åka på en liten roadtrip, se lite mer av Sverige. Det längsta norrut jag har varit är Dalarna men över det är det liksom sååå mycket mer att se! På söndagen bestämde vi oss för att vi skulle åka, vi åkte och köpte ett tält och åkte till mina föräldrar också och lånade sovsäck, kylväska osv av dom. På måndag morgonen satte vi oss i bilen och resan kunde börja! :-)

Jag hade gjort iordning mackor som vi tog med oss i bilen och när vi närmade oss Uppsala så stannade vi i Knivsta och åt frukost. Det var molnigt och lite halvkyligt men jättemysigt ändå. Kändes så himla mysigt och spännande att vi äntligen skulle göra en Sverige-roadtrip (som vi pratat om i över 1 år), och vi visste inte alls vart vi skulle. Åh det var så mysigt bara<3

Såhär såg resten utav dag 1 ut. Vi stannade till på några fina ställen vid vattnet, ser ni hur spegelblankt det är på bilden till höger? Lunch blev en hamburgare på Årsunda Strandbaden, det ligger lite söder om Gävle fast inåt landet, vi hade kört ifrån E4an då vi hellre ville åka lite mysiga småvägar.

Vi hade som sagt inte planerat något alls inför resan, alltså inte heller var vi skulle sova. Jag googlade lite på campingar i närheten när vi tyckte det var dags och då hittade vi Midnäs Camping. När vi kom dit stod det en gullig lapp som ni ser här ovan, vi pratade med Arne och fick välja en plats att slå upp vårt tält på. Vi ville så gärna vara nära vattnet så först var vi runt och letade efter ställen utmed sjöar men hittade ingen bra plats, så denna campingen blev perfekt för vi slog upp tältet precis vid vattnet. Jag blev så glad haha. På bilden i mitten är dörren till en liten loppis som Arne och hans fru hade i en ladugård. Campingen var alltså på deras egna tomt och de bodde själva i ett hus där. Inne i loppisen iallafall hade de även en liten kiosk som man fick egen nyckel till. På högra bilden ser ni när vi köper lite dricka och jag skriver ner på en lapp vad vi tagit, sedan la vi den i en brevlåda där och swischade Arne det vi handlat för. De var alltså väldigt ödmjuka och litade verkligen på sina campinggäster, så mysigt!! På kvällen käkade vi kycklingmatlådor som vi hade med oss och spelade lite kort innan vi kröp in i tältet.

Tältet var ett jättesmidigt, litet pop up-tält från Biltema, tror det kostade typ 300 spänn bara. Eftersom att vår tanke var att bara sova i det (pga vi ville försöka hitta på mycket hela dagarna och inte softa för mycket liksom) så dög det gott och väl, jag sov gott hela nätterna! Hade ögonmask på mig också som ju är ett måste för annars blir det sååå ljust.

Här ser ni hur nära vattnet vi var, denna vyn vaknade vi till! Tycker det är så mysigt på morgonen att dra upp dragkedjan på tältet och sticka ut huvudet haha :-)

Här åt vi frukost, Arne hade en till brygga så detta är inte det stället man ser på bilden över denna där jag tagit inifrån tältet. Utan han hade en till brygga där det var morgonsol och där käkade vi frukost. Jag kände på vattnet också och funderade på att bada men det var liiite för kallt hehe...

Vi packade sedan ihop tältet och våra grejer och åkte vidare till Stornäsets Naturreservat och det är det ni ser här ovan. Det var fint men inget speciellt och skulle nog inte rekommendera det av alla ställen vi var på liksom. Tror man kunde se mycket olika fåglar oså där men vi var inte riktigt där för fågelskådning så vi var där och tog denna bilden typ sen åkte vi vidare...

Nästa stopp blev Höga Kusten och den välkända bron! Vi passade på att ta en middag i den fina kvällssolen, jag åt caesarsallad och J åt lamm, vi båda var jättenöjda! Sedan gick vi upp på ett litet berg precis intill för att få se utsikten ännu lite högre upp och wow, det var verkligen så jäkla fint. När vi skulle åka därifrån fick vi googla lite på campingar i närheten och hittade då Norrfällsvikens Camping. Den ligger precis vid havet, mittemellan Sundsvall och Umeå kan man säga. Vi åkte dit och de hade massa platser lediga, det var i princip bara att ställa sig där det fick plats.

Som ni ser hade vi med oss takbox vilket jag tyckte var väldigt skönt, dels är det ju skönt att slippa ha alla grejer i bilen men det är ju också bättre rent säkerhetsmässigt om man skulle krocka att inte då ha massa grejer lösa i bilen. I takboxen hade vi väskorna, brassestolarna, sovsäckarna och regnjackorna och i bagaget på bilen hade vi tältet och kylväskan stod på golvet. I kylväskan hade vi frukost med oss; leverpastej till mackorna och små yoghurtar och lite frukt oså. Vi fick såklart fylla på lite efter resans gång men det var skönt att ha frulle direkt när vi vaknade tycker jag.

Från denna campingen så utgick vi när vi skulle se lite sevärdheter som fanns där i närheten:

Vi var dels på Rotsidan som är hällar slipade av istiden. Låter ju inte askul men det var väldigt häftigt faktiskt och något vi absolut rekommenderar att man åker till om man är i närheten! Man fick parkera bilen vid en bom och sen gå i kanske 20 min (vi gick ganska sakta för vi hade inte de bästa skorna och det var väldigt varmt i långbyxor o tröja hehe) innan vi kom fram, men det var så värt det. Jag tog lite bilder men sen la jag ner telefonen och bara njöt, alltså det var så himla fint verkligen. Bara de här "hällarna" då och så vattnet, en hel del båtar var det ute på vattnet också.

Samma dag som vi var på Rotsidan så var vi också på Mannaminne men har typ inga bilder därifrån. Det är iallafall en museianläggning med teknik och kultur så mycket gamla bilar och båtar men även skrivmaskiner och cyklar. Johannes som är intresserad av både bilar och båtar tyckte det var kul men jag tycker inte det var jätteintressant, har sett en gammal skrivmaskin innan och mer intresse än så har jag inte haha men är väl kul att ha vart där!

När vi bodde på campingen passade vi även på att besöka Högbondens Fyrö. Så vi tog bilen till Bönhamn där vi åt våran lilla frulle, och sedan gick en båt därifrån ut till ön där fyren ligger. När vi kom fram till ön gick vi runt på den och kollade, fanns ett vandrarhem (den röda byggnaden jämte fyren) där man kunde sova i och även en bastu nere vid vattnet. På vänstra bilden gjorde jag ett tappert försök att ta en bild på oss med självutlösare haha :-) Vi hade precis bett ett par ta en bild på oss vid utsikten där till vänster så ville liksom inte fråga igen. Blev ju ingen BRA bild men ändå lite mysig och charmig tycker jag. Till höger ser ni fikan som vi åt innan vi tog båten tillbaka. Tror vi var där totalt i 2 timmar och det räckte absolut. Också ett ställe som var väldigt fint med utsikten och även kul att ha sett.

Den sista sevärdheten vi passade på att se när vi bodde på Norrfällsvikens camping var Skuleberget. Alltså seeer ni den där utsikten?! (Och snyggingen på bilden till höger<3) Det fanns olika vägar att gå upp, vissa hade ju värsta utrustningen med svinbra skor med sig (vi hade inte ens med oss vattenflaska liksom haha) och vissa klättrade upp men det var alldeles för mycket överkurs kände jag, vi var ju där för att komma upp och se utsikten liksom. Så vi valde Grottstigen (tror jag den hette) att gå upp för berget för det var den snabbaste (tog ca 35 min att gå upp) vägen men också den brantaste, det var sjukt svårt och brant på vissa ställen. Vi mötte vissa med småbarn som gick den vägen ner och de var inte jätteglada, såg faktiskt farligt ut till och med.. Väl uppe så tog Johannes ett par öl och jag tog festis och vatten (någon var ju tvungen att köra bilen sen hehe) och där satt vi lääänge och bara njöt av utsikten. Alltså det är ju alltid ganska svårt att få med på bild hur fint något verkligen är i verkligheten, men detta var verkligen helt sinnessjukt haha finaste utsikten vi någonsin sett! TIPS TIPS! På vägen ner så gick vi en enklare väg, men som då tog längre tid såklart, den hette "Östra.." något och tog runt 1 och en halv timma.

Om man inte vill gå upp och ner för att se utsikten så ska det finnas någon slags lift, men. den var under ombyggnad nu och skulle öppna igen nästa sommar har jag för mig.

Detta blev middagen en utav kvällarna på campingen, precis vid havet. Vi grillade korv och hade även med oss lite gott så satt vi där i några timmar och bara njöt. Sedan bestämde vi oss för att gå in i bastun som campingen hade, på höger ser ni utsikten från den. Den hade panoramaglas så det var jättemysigt att sitta där inne och kolla på solnedgången och den fina himmelen.

Vi bodde på Norrfällsvikens Camping i 3 nätter, första kvällen åt vi middag vid Höga Kusten (innan vi kommit fram/hittat campingen), andra kvällen blev det ju korvgrillning och sista kvällen hade vi gjort oss extra fina. Vilket var väldigt kul med tanke på att jag hade på mig träningskläder hela resan, alltid hade håret i en fläta eller bulle typ. Så tog på mig en klänning och sminkade mig oså så gick vi till hamnen precis vid campingen. Vi tänkte ha en mysig middag så vi beställde varsin pizza, efter ett tag märkte vi att vi fått vänta i över 1 timma haha.. Och de sa inget om lång väntetid när vi kom, det var absolut inte fullt med folk + att de vid bordet jämte som kommit en stund efter oss hade fått sina pizzor... Så Johannes gick in och kollade vad dom höll på med och då hade dom TAPPAT BORT vår beställning haha jag var svinhungrig, klockan var ganska mycket, vi var trötta efter en dag med mycket grejer och vi hade fixat oss och sett fram emot en mysig middag.

Iallafall, vi klagade en del och sa att vi var missnöjda och ville såklart ha kompensation, servitrisen tog det på ett bra sätt men hon hämtade sen sin chef och han var absolut ingen bra chef... Jag har själv jobbat på restaurang som ni säkert vet så jag vet hur det ska gå till om gästerna är missnöjda och vad man bör göra. Han blev förbannad, skyllde på att det var mycket folk (när servitrisen själv sagt att de tappat bort vår lapp med beställningen) och lyssnade inte alls på vad vi hade att säga. Sen typ kastade han (nej men ni fattar) pengarna på oss och nästan schasade ut oss med pizzakartongerna haha.

SÅ - Den kvällen blev det pizzamiddag i bilen framför paddan haha, men mysigt det också, i klänning och fullt fixad <3

Sedan rullade vi mot nästa stopp på resan och det blev Pite Havsbad! Jag minns inte riktigt men jag trooor att vi bokade rum en dag innan och då tog vi ett rum med havsutsikt hihi. Så direkt när vi kom fram så checkade vi in och la in grejerna på vårt rum, bytte om till bikini och gick ner i spat.

Efter en stund blev det dags för mig att gå på en ansiktsbehandling, 45 min eller en timma låg jag där och bara njöt och var så nära på att somna haha, det var så skönt. När jag var klar så var det dags för lunch och då bestämde vi oss för att beställa pizza och den kunde man få till spat så vi satt på deras ute-terrass en trappa upp och kollade ut över havet, och åt en av de godaste pizzorna någonsin, och typ den 5e pizzan för den resan haha mer köpte-pizza än vad jag äter på 1 år i vanliga fall, gillar mest hemmagjord om vi ska käka pizza. MEN det var jättemysigt och gott iallafall. Sen var det dags för Johannes att få 90 minuters massage och då låg jag ute i solen, tog en cider och badar njöt.

Sen badade vi och bastade och hade det supermysigt innan det blev dags att göra iordning oss för middag!

Klänning från H&M

Vi gick upp på rummet och duschade och så och sen gick vi till en av restaurangerna som fanns på området. Pite Havsbad är typ som en egen liten stad på sommaren, det fanns ju hotell då som vi bodde på, sen finns det camping, gokart-bana, bowling, tivoli, outlets, lekland, flera olika restauranger osv. Ja ni förstår ju. Så vi gick till en av restaurangerna iallafall, inte jättenöjda med det valet då det varken var mysigt eller jättegott men det slank ner iallafall och vi blev hyfsat mätta! Efteråt gick vi och köpte en glas på det lilla tivolit innan vi gick tillbaka till hotellet igen :-)

Dagen efter, när vi hade käkat hotellfrukost och checkat ut, så hade vi verkligen ingen aning om vad vi skulle göra, om vi ens skulle åka mer uppåt eller börja resan hemåt. Vi googlade lite och bestämde oss för att fortsätta åka norrut, till Kiruna.

Vad vi gjorde där och hur resan fortsatte sen får ni läsa om i del 2 som kommer på söndag!