Våran Norrlands-roadtrip - Del 2

Från del 1: "Dagen efter, när vi hade käkat hotellfrukost och checkat ut, så hade vi verkligen ingen aning om vad vi skulle göra, om vi ens skulle åka mer uppåt eller börja resan hemåt. Vi googlade lite och bestämde oss för att fortsätta åka norrut, till Kiruna.

Vad vi gjorde där och hur resan fortsatte sen får ni läsa om i del 2 som kommer på söndag!"

Det tog runt 5 timmar innan vi var framme i Kiruna och då åkte vi till Camp Ripan och tog en tältnatt där. När vi gjort iordning tältet så åkte vi till ICA för att handla lite middag, det blev potatissallad och pepparstek (har jag för mig) hihi så lite lyxigare än korv. Riktigt gott och mysigt, vi satt där i solen och njöt som bara den av semestern. Ville verkligen aldrig att den skulle ta slut!

Efter middagen så bestämde vi oss för att åka till en skidbacke nära campingen, Luossavaara hette den. Vi åkte upp enda till toppen och där kollade vi ut över staden, väldigt fint och vatten äv en där. Det var en av sakerna vi uppskattade lite extra med Norrland, att det var så mycket sjöar och älvar osv överallt. Allt blir ju finare med lite vatten omkring tycker jag. Sent så började solen gå ner så vi stannade kvar, men sen märkte vi att den aldrig riktigt gick ner utan den vände upp igen, och det var ju då såklart Midnattssolen. Där och då hade vi faktiskt inte en tanke på att se den men fan vad glada vi var att vi åkte upp i den där skidbacken för det var riktigt fint! Ashäftigt, Johannes hade dock svårt att sova den natten sen för solen lös rakt in i tältet klockan 3 på natten haha.

Kändes ascoolt att vara i Kiruna haha jag vet inte varför men då är man liksom så sjukt långt upp i Sverige, de enda typ sevärdheterna som jag tänker finns ännu mer norrut är nog bara Abisko Nationalpark och Treriksröset, så det kändes coolt att vi hade åkt så långt liksom.

Johannes hade velat besöka LKAB's gruva i Kiruna men de hade superhårda restriktioner pga Corona så de hade inga visningar av den just nu. MEN, vi bokade en helikoptertur...

När vi hade checkat ut från Pite Havsbad och till sist kom fram till att vi åker till Kiruna, då hade jag googlat på grejer man kunde/borde göra när man är i Kiruna och självklart var Kebnekaise med på den listan. Så jag ringde och bokade en helikoptertur dit! På förmiddagen lämnade vi campingen och åkte mot Nikkaluokta-basen, därifrån vi skulle åka med helikoptern. Vi fick ta på oss munskydd, tvätta händerna gjorde vi också såklart och piloten spritade våra kåpor rejält. Och vi åkte själva med piloten så hade ingen annan jämte oss, inte så lätt att flytta på sig i en helikopter liksom, så det var skönt.

Vi åkte iallafall 20 minuter och då upp till Kebnekaise. Dock var det lite dimma som man ser på bilden här ovan så vi kom inte riktigt enda upp till ena toppen men det var sjukt häftigt ändå. Jag är så jäkla höjdrädd och det var min första gång i en helikopter så jag var lite nervös men det gick superbra. Fick lite ont i öronen men inget illamående eller panik eller något sånt, tyckte mest det var häftigt.

Det var dock väldigt svårt att fatta hur högt upp man var, alla träd till exempel såg liksom ut som åkrar så det var så svårt att uppsatta, förmodligen därför jag inte var lika rädd heller haha. Men sen såg vi några som vandrade upp för berget och dom var liksom små som myror, då pirrade det lite i magen och jag fattade att vi var jäävligt högt upp.

Efter drygt 20 min när vi flugit klart så åkte vi bara några hundra meter med bilen innan vi stannade och käkade lunch som vi haft med oss, kycklingklubbor och potatissallad. Och kolla vilken fin utsikt vi hamnade vid, precis vid vattnet där ställde vi bilen och satte oss och käkade. Så mysigt! Sedan rullade bilen vidare mot Jukkasjärvi...

Vi tänkte att självklart måste vi till Ishotellet i Jukkasjärvi också. Vi hade velat bo där 1 natt egentligen men nu pga Corona så hade de inte öppet för hotellgäster, men Icehotel 365 (alltså det som alltid finns öppet) kunde man gå in och kolla i så det gjorde vi. På högra bilden hör ovan ser ni ingången och då Icehotel 365.

Där inne var det 5 minusgrader så vi fick låna typ som en cape och även moon boots. Väl där inne var det ingen "guidad tur" eller något utan om man ville kunde man börja med att kolla på en film om hur hela affärsidén började osv så det gjorde vi, sedan gick vi runt och kollade i alla olika hotellrum som fanns där och till sist avslutade vi med en drink i is-baren (flädersaft för min del men en jävligt god sån).

Ishotellet är verkligen ett ställe jag alltid velat åka till, så jävla häftigt att vi åkte dit! Vi blev sugna på att åka dit vintertid också någon gång för att även se det ishotellet de bygger upp inför varje säsong..

Efter ishotellet så körde jag bilen mot Gällivare och där blev det en natt på Scandic. När vi kommit upp till rummet gick vi direkt till en pizzeria och köpte med oss mat till rummet, sedan gick vi ner på hotellets lilla relax, simmade lite och badade jacuzzi innan vi däckade i sängen.

Dagen efter åkte vi vidare till Lycksele och då såg vi denna fina renen! Vi hade sett renar tidigare men hade inga bilder därifrån utan bara en video där jag säger "ååååh, omg, wooow". Haha verkligen WOW för jag var så taggad på att se renar och ville verkligen, verkligen se renar, och blev så jävla glad när vi gjorde det!! Sen blev det typ en vana haha renar överallt. Men supermysigt verkligen och de var inte rädda alls. Vi gick dock inte ur bilen men man kunde köra förbi sakta och kolla på dom länge, dom kikade lite på en men brydde sig inte mycket mer än så!

I Lycksele så bodde vi på en camping som heter Asia Resort, det spöregnade större delen av kvällen så efter en middag på campingens restaurang så mös vi in oss i tältet och kollade på Alice i Underlandet tills vi somnade. Dagen efter var det dags för ännu en liten sevärdhet...

... Hällingsåfallet!

I del 1 så skrev jag ju om att vi bott på en camping där vi bastat på kvällarna, och där träffade vi två personer en kväll som faktiskt tipsade oss om Hällsingåfallet och ska att det måste vi se. Så skrev upp det i anteckningar i mobilen och så åkte vi dit när vi varit i Lycksele.

Det är alltså ett stort vattenfall och det var verkligen jättehäftigt, regnbågen kom fram också som ni kan se :-) Efter att vi varit och kollat på det så åkte vi tillbaka den låååånga skogsvägen, haha alltså det var verkligen så jävla öde.. Vi käkade lite lunch, och sedan drog vi 30 mil ungefär söderut, till Åre.

Påväg till Åre så googlade jag på lite hotell för att hitta någonstans där vi skulle sova, jag hittade Copperhill Mountain Lodge och det bokade vi! Det var så jäkla fint verkligen, bilden till höger är taget i lobbyn så ni ser ju liksom.. Jättemysigt och fint rum fick vi också. När vi kom fram så var det sent på kvällen så vi la oss i sängen på hotellrummet med lite gott och kollade film.

Dagen efter var det så dåligt väder, det var det sämsta vädret vi haft på hela resan, 6 grader tror jag fan bara att det var och då var det juli liksom, helt sjukt ju.. Vi käkade hotellfrulle iallafall och sedan åkte vi bara runt lite i den lilla byn och kikade, vi var inne på något outlet oså.

Lunchen fick bli på Mister French, jag tog skagentoast och det var supergott! Vi drog sedan till hotellet för att checka in deras spa lite, så det blev bastu och bad igen, jätteskönt! Vi älskar ju spa som ni kanske märker hihi, extra skönt är det ju när man sovit i tält några nätter och så varva det med hotellnätter och spa. Mmmm så skönt.

Inför kväll nummer 2 i Åre så hade jag bokat ett bord på ett mysigt ställe som heter Liten Krog, det var verkligen både mysigt och litet. Men supertrevliga servitriser och maten ska vi typ inte ens prata om...

Vi båda tog oxfilé och jääklar så gött det var, man fick både potatisgratäng och rotfrukter till vilket var ett plus i kanten tycker jag. Vi satt och pratade på restaurangen lääänge, detta var sista kvällen och det kändes så jävla tråkigt att denna resan var över snart. Det hade varit en sån jäkla mysig, häftig och rolig resa! Vi satt kvar längst på restaurangen iallafall och sen ringde vi taxi och åkte till hotellet och la oss i sköööna, nybäddade lakan<3

Dagen efter när vi vaknade så gick vi ner till frukosten och åt, fanns så mycket gott!<3Sedan rullade bilen nästan i ett sträck enda hem till Jönköping... Vi tog ett stopp i Gävle för att käka på MAX och stannade på en mack någon gång för att kissa men annars körde vi hela vägen hem, tog ca 10-11 timmar tror jag.

När jag kollar tillbaka på denna resan och när jag skrivit de här inläggen så är det en sån jäkla rolig resa, och vi har så fina minnen. Kommer absol

Totalt åkte vi ca 450 mil med bilen

Att tänka på inför nästa sån här resan om det blir en typ likadan: Ha bättre skor (vi hade ju inte en tanke på att vi skulle vandra upp för ett berg till exempel haha) och även planera lite mer om det är något speciellt man vill hitta på. Det var väldigt kul att vara spontan men

Vad vi kommer göra likadant om vi gör en sån här till resa: Ha med oss tält! Mysigt och det finns liksom aaalltid lediga tältplatser plus att det finns campingar lite här och var = man har alltid någonstans att sova